De voorstelling gaat het gesprek aan over wat schaamte is via een moderne vertelling van Adam en Eva. En stelt vragen zonder de antwoorden te geven.
Samenvatting
Opdracht van HKU theater jaar 3 geleid door regisseur Tim Schouten voor het festival Tweetakt: Ontwerp de scenografie voor de voorstelling in groepsverband.
In het begin van het project hielden we veel brainstorm sessies met de hele groep, gebaseerd op het verhaal van Adam & Eva en het gevoel van schaamte in onze kindertijd.
Deze ideeën, die uit deze gezamenlijke sessies ontstonden, waren de fundatie waarop iedereen in zijn eigen discipline begon te bouwen.
Het ontwerp van Flo en mij ontwikkelde zich door het idee van een paradijs ondergedompeld in groen tot oude franse tuinen gemaakt van herkenbare plastic objecten. Deze ideeën sloten allemaal aan op het idee dat er in het paradijs verzadiging zou zijn en dat het eten van de appel kleur en diversiteit de wereld in zou brengen.
Met het woord verzadiging zijn we verder gaan ontwerpen. Het definitieve ontwerp van de scenografie is een abstract en vrij minimalistisch beeld dat een een vraagteken zet achter het ‘perfecte’ paradijs. Adam en Eva verzamelen alles wat ze vinden in hun zelfgebouwde hutje van twee bogen. Ze vragen zich hardop af ‘Is dit alles?’ ‘Wat is alles?”
De bogen die door de voorstelling heen in verschillende posities op het podium staan geven de ruimte om het decor aan te passen aan de hand van de scenes ondersteund door het licht. Ze zijn een referentie naar oude tuinen, een poort naar een andere wereld en een plek om onder te schuilen.
Maar alsnog verveeld het groene langschap Adam en Eva waardoor de appel, die verlicht word door een spotje, steeds verleidelijker word.
Het samenwerken met de verschillende disciplines was een interessant proces waarin de boodschap van het decor niet altijd aansloot bij wat de acteurs vertelden. Deze tegenstelling gaf ruimte voor iedereen om zijn eigen antwoorden te vinden.
Process
Het eerste deel van het process was gericht op het ontwikkelen van een concept en het zoeken van inspiratie beelden.
Flo en ik besloten, met overleg van de regisseur, dat de bogen interessant zouden zijn voor het creëren van een wereld en het spel met de acteurs. We maakten kleine schetsmodellen van karton. Daarna schaften we grote poorten aan, zodat de acteurs ermee konden oefenen.
Ik maakte 3D modellen in Vectorworks van de poorten om zo een idee van de maten te krijgen. EN omdat elke poort een eigen identieke planken combinatie heeft. Met deze 3D modellen gingen we naar de werkplaats om ze te bouwen.
De kostuums ontwikkelden zich mee met het decor. In sommige ideeen waren ze onderdeel van het decor, maar uiteindelijk kozen we ervoor om de kostuums te gebruiken om Adam en Eva te onderscheiden van het groene paradijs. We hebben veel over patronen nagedacht. In het uiteindelijke ontwerp zijn adam en eva modern gekleed met abstracte vormen op hun broeken.